Thursday 16 August 2012

Ramadhan , I always remember you .

good bye ramadhan :')
Assalamualaikum Orang kampung , Hi semuaaa . Amboi siap orang kampung padahal followers pun sikit haha takapalahh . Yaaa hari ini aku nak cerita pasal puasa boleh tak ? laa kalau tak boleh pun bukan aku kesah kann muehehe . Hari ini genap 27 hari aku berpuasa . Ya Allah pejam celik pejam celik sudah 27 hari . Yaa Allah adakah amalan aku sepanjang puasa ini kau terima ? adakah ibadah rakan-rakanku , ibu bapaku , guru-guruku serta saudara seagama kuu kau terima ? Moga kau beri kesejahteraan kepada kami . Amin . Hi tahun nie aku rasa Ramadhan yang paling bermakna bagi aku . Aku dapat merasakan erti ramadhan yang sebenar , Bukan dah cakap riakk atauu (Bajett ) tapi Yaa serius , ramadhan kali ini paling bermakna . Even , ramadhan kali ini berpuasa tanpa kekasih . hoho sedihnyeee raya pun takdooo tak apalahh . Yang penting teman banyakkann . Bulan Ramadhan adalah bulan paling indah , bak kata ustaz di mana bulan Allah membuka segala pintu syurga dan menutup semua pintu neraka . Allah memberi ganjaran yang besar kepada hambanyaa . Ya Allah betapa pemurahnyaMu . Bila time puasa nie lahh selalu dengar Ustaz bercerita pasal banyakk kisah kisah yang hebat berlaku di bulan puasa nie . Dulu kann aku tak tahu pun sebenarnya apa itu Nuzul Al-quran . Lepas dengar kisah Ustaz Hashim harituu baru aku tahu Nuzul Al-Quran adalah tarikh di mana Allah menurunkan Al-quran kepada Nabi Muhammad untuk disampaikan kepada Ummah . Kalau kita belajar sejarah pun kita tahu kan betapa besar pengorbanan nabi Muhammad s.a.w menyerbarkan Islam kepada ummah sehingga ajaran Islam masih utuh hingga hari ini . Nabi mencintai umattnya . Beliau tak sanggup melihat umatnya teruk ditimpa siksaan di padang mahsyar nanti . Nabi menangis teresakkan pada ketika itu kerana risau akan siksaan yang ditimpa oleh umatnya iaitu kita  . mulia ini . Lebihkann lah selawat ke atas nabi Muhammad s.a.w di bulan yang mulia ini . Sesungguhnya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah . Allahhumma saliala saidina Muhammad . Lagi satu pasal Malam Lailatulqadar , Ya Allah malam itu lebih baik dari 1000 malam . Di mana siapa yang mengerjakan ibadah malam itu atau memohon permintaan , akan Allah kurniakan . Betapa Indahnyakann islam Ini . Islam adalah agama yang mudah tapi manusia yang menyusahkann . Tinggal mungin 2 hari lagi sahaja kita akan puasa , Lepas tuu kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri kann , Baju raya dah siap dahh Cik kak , cik abang ? kuih raya ada buat ? bagi sikittt . hehehe . "Main objective of Fasting is to avoid the passage of the Satan" . Yaa semua syaitan semua dah ditangkap . Tapi dalam bulan Ramadhan nie kita still jugak nampak orang buat jahat kan ? Ouhh itulahh nafsu diri . Nabi pun pernah bersabda "sejahat-jahat benda di dunia ini ada lah nafsu kita sendiri , nescaya siapa yang dapat mengawal nafsunya dia tergolong dalam orang yang baik " Memang susahkan kita nak kawal . Aku pun tak dapat kawal . Macam macam nafsu ada , nafsu makan , nafsu tidur dan banyaklah lagii kang tak habis kangg . Heyy emm lagi satu kebaikann bulan ramadhan , ramai gunakan untuk kuruskan badann kann kann ? haha berapa banyak berat turun cik kak ? haha kayy tahu mesti jawapan nye rahsiaaa . Padahal tak turun haha guraulahh . Yaa that;s a advantages in fasting . Fasting helps us in removing a toxic in our body and increase the immunity of our body  . Banyakkan kelebihan berpuasa nie . Ya Allah semoga aku dapat berjumpa dengan Ramadhan di tahun hadapann . Di kesempatan ini aku mengucapkan selamat hari raya kepada semua , dan minta maaf jika ada tersalah kata terlanjur bicara , halalkan segala apa apa kayy . Bye Ramadhan , 2 days to go :') I will miss youuuuu . Sincerely , Your loving Blogger Pie Syafie Muehehe ;)