Saturday 17 January 2015

Eh macam tak percaya



Kalau langit boleh bercakap , dah dia cakap "Wahai manusia ,kenapa setiap kali tahun baru kamu semua tembak bunga api ke arah aku " Pomm , Pommm bunyi bunga api bergema sekali gus menghilangkan kesunyiaan malam terakhir 2014. And I was sitting in front of my house , "Hmmm sekejap dah tahun baru , adakah berharga tahun 2014 aku ini ?

Lalu aku pun berlari seperti orang nampak hantu ke dalam . Ibu pun menggaru kepala tengok aku. Aku meniliti ruang almari aku yang menampal cebisan cebisan nota life goals aku and and motivational quotes aku . Setiap baris ayat tu aku baca , quotes dari muhammad Ali , Benjamin  sehinggalah Plato aku tatapi dan hayati setiap kata kata mereka. Ternyata kesukaran dan keperitan hidup mengajar mereka erti kehidupan sehingga mampu melakar kejayaan .


Lalu aku duduk sebentar memandang cermin, membelek muka aku dua tiga kali . Dah tembam sikit aku nie , tapi still handsome (Jangan nak buat muka yang baca nie ) Elleh . So , Syafie Open your eyes , focus balik what is your life goals ? MasyaAllah Of course the first thing that through in my mind to be a good muslim . Ibu selalu cakap " Kau nie jepun dulu sekolah tadika imam , sekolah rendah baca doa kat assembly tapi kenapa tebiat(sifat) kau dah berubah bila kau dah besar haa ?" Ibu jawapanya bukan berubah , orang hanya mahu mencipta kenangan jadi jahat sikit , ehh bukan jahat tapi nakal . So nanti orang boleh cerita kat anak anak Life Of Pie which is the best story in this world . Ibu cakap banyak banyak anak dia aku yang paling nakal . hahaha yeah this is me . Takpe bu nanti bila anak nakal ibu dah digest semua quotes yang ditulisnya mungkin lahirlah seorang actuary yang mencipta fenomena baru di Malaysia.

Aku baring dan memikirkan balik bab benda benda yang aku perlu capai lagi .Hmmmmm , Aku sebenarnya cuma nak jadi yang terbaik je so even limited peluang kerja tu tapi unlimited wants orang berebut tarik aku kerja one day (jangan tertarik seluar dah). Nie kira macam concept scarcity lah kalau yang belajar microeconomics. Aku kena buktikan yang aku boleh berjaya . Sebab aku nak jadi pengumpul emas . Bukan nak bagi bini aku pakailah nanti habis menjadi target peragut . Aku nak simpan nak jadi macam pirates sikit. 

So, malam tu aku simpulkan terlalu banyak life goals aku dan aku ada azam baru sebenarnya dan terlalu panjang untuk diceritakan. Sebab melalui statistik dan penilaian aku graph hidup aku tak directl proportional nie , dia macam graph cubic. So aku perlu pastikan setiap hari aku isi masa aku dengan baik dan gain a knowledge , make it great day by day without look back and never give up on on everyting that I wanted. Yang penting aku nak isteri yang ada dengan aku . EHhhhh dah mood gatal aku dah turn on . 

Create and plan your mission from now, look at positive sight , Smile like you get a pizza . Be patient great thing takes time.